If anyone wants clearer notes, feel free to email me @ chumieller@optonline.net. הצלחה רבה!! :)

Tuesday, November 9, 2010

תהילים- עג

Sometimes, it appears that רשעים get טוב, but צדיקים have hard lives.

The רמב'ם lived in a difficult time- ב''י faced many difficulties. He had a student who was near death. The רמב''ם came to visit his תלמיד and told him that he has questions and he wants the תלמיד to come back to this world after he dies with answers. The רמב''ם gave him an amulet and told him that it would get him into all the chambers of שמים. The boy died shortly after. The רמב''ם saw the דמיון of this boy and the boy said that it’s great in עוה''ב. The רמב''ם asked if he had answers for him and the boy said that in עוה''ב, everything is so clear and there are no questions. In this world, we lack the clarity to be able to understand the big picture.

מדרש sheet 1. "נתת שמך בלבי"- put happiness into my heart. The גויים have seven מצוות. How does ה' repay them? He gives them their שכר in this world. We have 613 מצוות and are repaid in עוה''ב. משל- king makes a party but tells everyone to stay in the courtyard. The people see dogs coming out of the ballroom with חשוב fowl in their mouths- ראשי עגלות and heads of fattened livestock. The guests think that if these are the scraps, can you imagine the actual סעודה? נמשל- גויים are compared to dogs- "והכלבים עזי נפש". If this is what the גויים are getting, imagine what it waiting for us in עוה''ב.
2. רשעיםget good in this world. From this we can project the good that we’ll get in עוה''ב- "מה רב טובך אשר צפנת ליריאך".

רמב''ם sheet There is something that pains the heart and saddens the thoughts. Many people because of this thing have led to כפירה גדולה. What is this thing? The appearance in this world of crooked justice. The רשעים get good and the צדיקים get lost. This is the root of rebellion against ה'. We see many who had this same question- it is an ancient question:
1. משה- "הודיעני נא את דרכיך"
2. ירמיהו- "מדוע דרך רשעים צלחה"
3. חבקוק- "כי רשע מכתיר את הצדיק"
4. דוד- "הנה אלא רשעים ושלוי עולם השגו חיל"

The whole ספר איוב discusses this. Who was איוב? Some say he’s just a משל while others say that he was a great צדיק who lost all of his money and all of his children. ה' appeared to איוב in a storm wind and said, "איפה היית ביסדי ארץ הגד אם ידעת בינה"- where were you when I placed the רוחניותדיק foundations of the world? Do you have the בינה to understand?איוב answered, "לכן הגדתי ןלא אבין נפלאות ממני ולא אדע"- now I see that I don’t have the שכל to understand the secrets of Your ways. On a שאילה אלוקית we can’t give a תשובה אנושית because the שכל of man is limited, but ה'’s דעת is "ארוכה מארץ מדה ורחבה מיני ים".

מורה נבוכים The purpose of ספר איוב is to teach the יסוד that one shouldn’t make the mistake of attempting to imagine that ה' has the kind of ידיעה, שכל, חכמה, כונה, השגחהor הנהגה as us. ה'’s דרכים can never be understood by us. When we accept this, we can be מקבל all יסורים in a דרך קלה- whether we understand it or not and we’ll be מוסיף upon ourselves אהבה as it is said about צדיקים, "עושים מאהבה ושומחים ביסורים". We have to attain this אמונה.
רע''ב "אמר ר' ינאי: אין בידינו לא משלות הרשעים ואף לא מיסורי הצדיקים"- it’s not known to us why ה' gives יסורים to צדיקים and הצלחה to רשעים.

ר' יונה Our ידיעה is not able to be משיג this- there’s truly a טעינה here but it’s just because we’re not משיג it.

רמב''ן In שער הגמול, he writes, "יש בעסוק בענין זה משום ידיעת ה' ואהבתו"- we have to have אהבה for ה' and in order to do so we need ידיעת ה' so we’ll see how great He is. So if we see just a glimpse with our limited שכל and sight, we can gain אהבת ה' and be מקיים"ואהבת את ה'".

ר' שך There’s a contrast between עוה''ז and עוה''ב. עוה''ב is the עולם האמת and עוה''ז is the עלמא דשקרא. When there is an instance of צדיק ורע לו: the אש of עוה''ז is one- sixtieth of גיהנום. ענש in this world is קל in comparison to the ענש of עוה''ב, which is חמור. When we see a case of רשע וטוב לו: the הנאה in עוה''ז has no נצחיות, but in עוה''ב the שכר is forever. We never talk about how great the שכר in עוה''ב is because we have nothing to compare it to in our minds. If you would talk all the הנאה גשמי you ever had and the הנאה of your whole family and of the entire population since the beginning of the world, all that would not be able to equal to the הנאה of עוה''ב. It’s unfathomable to us. Therefore, צדיק ורע לו is really ה'’s מדת הרחמים- because he’ll get the good שכר and easy עונש. רשע וטוב לו is really מדת הדין because he gets the harder punishment and fleeting, impermanent reward. Why would anyone pick to be a רשע? "כל אדם מעמיד את עצמו למשפט כפי מעשיו". You have the choice. If you decide to be a רשע, that’s how you’ll get paid back- "הנה נתתי לפניך את החיים ואת המות ובחרת בחיים".

גמרא פסחים In גלות, we say the ברכה of הטוב והמיטב on the good and ברכת דין האמת on the bad. But when משיח comes, we’ll say the same ברכה on both good and bad- הטוב והמיטב, because we’ll see that everything is really four our good. It will be so clear to us, "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". There are certain things that are universally accepted as good and certain things that are universally accepted as bad. But, "כל מה דאביד רחמנא לטב אביד"- everything that ה' does is for the good. People are myopic- they only see the here and now. We see things as bad, but ultimately it’s for our good. Even the bad that ה' does is really good.

Sheet A broken man cam to ר' שך. He had lost all of his fortune in a bad business deal and he couldn’t deal with the “bad”. ר' שך was trying to comfort him and he said that a person in nearsighted, and doesn’t really know what’s good. When a mother puts her baby in the bath, it screams because it doesn’t recognize that it’s for its good. He told the man a story- he was learning in סלוצק as a בחור. He was considered a good בחור. Goodבחורים were sought after and were offered big apartments and handsome dowries. When the boys would get engaged, they would share with each other what they had received. R’ Issur Zalman Meltzer proposed a shidduch for ר' שך with his niece, but there was no dowry or apartment. They married and he shared the room that R’ Issur Zalman gave to his son-in-law, R’ Ahron. He didn’t mind this, but the other בחורים pitied him- they all had apartments and all he had was a half bedroom that didn’t even belong to him. When WWII broke out, the Nazis captured Poland and the Russians invaded Lithuania. Anyone who could leave fled. The people with apartments didn’t want to leave, and then it was too late. But ר' שך left and went to Vilna and then א'י. The apartment was an obstacle for many people, but his situation saved him. What seems like רע is really for good.

Sheet How do we work in life to find the good in difficult situations? ח''ח- the פסוק in תהלים says, "משפטי ה' אמת צדקו יחדיו"- all the מדת הדין of ה' is צדק, אמת and ישר. The ח''ח explains this to mean "משפטי ה' אמת צדקו, יחדיו"- when you perceive everything that happens with the viewpoint of עוה''ז and עוה''ב together, then you can see that "משפטי ה' אמת צדקו "-the viewpoint of עוה''ז is the צרה and of עוה''ב is that it’s all for the good in the bigger picture.

It says "שבענו מטובך"- a person who sees will be more satiated than a blind man after eating the same menu because seeing of the good satiates you. We ask ה' to show us his good so that we can be satiated.

חז''ל spoke a lot about the מעלות of יסורים that it cleanses a person. ה' once brought an עונש נורא on an אמורא for a חטא קל. ר' נחמן בר יצחק commented, "בריך רחמנא דכספי' לאבדן בראי עלמא"- blessed is ה' who humiliated אבדן with heavy punishment in this world that he’s זוכה to come to עוה''ב cleansed from חטא. Though we shouldn’t daven for it, when it comes it’s for our good.

עב: כב The last פסוק of פרק עב says, "כלו תפילות דוד". How could it be that this is the last פרק if it’s only 72/ 150?

רש''י כלו תפילות דוד- this was the last פרק that he said, but ספר תהלים isn’t written in chronological order. "כלו" is a נוטריקון for כל אילו- that דוד really wrote down all the פרקי תהלים, even the ones that others were מחבר in order to make it נוגע for דורות.

רד''ק כלו- תפילות means בקשות. This was the last מזמור that he wrote and in it he discusses appointing שלמה under him and he has כונות to mean the ultimate מלכות ofמלך המשיח. The בקשות are now stopping, but not the שירות ותשבחות- "אין אנחנו מספיקים להודות".

רד''ק א לאסף- who is אסף talking to? He was talking to himself and to those who are confused. It says מדבר על לשונו- something on his mind. He talks because he is in a confused state. He had a ספק in אמונה and ה' sent him on a שליחות to talk about it. We learn from here that even great people have ספקות- אסף was a לוי, ת''ח and the ראש המנגנים. Any person can strike a ספק in אמונה (was on the verge of falling off the edge of the cliff) and אסף is telling us how to deal with it. When דוד wrote over this מזמור, he made it applicable to every single Yid throughout all the generations- was מדבר על לב כל נבוך.

Some say that he was one of קרח’s three sons. Most of the פרקים that they wrote, they wrote together, but אסף was so great and such a ת''ח that he wrote twelve מזמורים by himself.

רש''י אך טוב לישראל- אך means אע''פ. Even though he sees that good people are suffering, he knows that ה' is good to ב''י and through His good, He brings צער so that they can be זוכה to חיי עוה''ב.

מ''ד לברי- their hearts are pure. The מדרש שוחר טוב says that it means that they are בריאים in רוחניות and have אמונה.

רד''ק אך טוב לישראל- אך means אמת. It is true that in גלות, there are צדיקים who have רע, but it’sטוב לישראל- it’s for their good because it’s מטהר them.

ב כמעט- עוד מעט
נטויו רגלי- היו רגלי נטוים
like nothingכאין- כמו אין-
washed awayשפכו- נשפכו-
my footsteps אשרי- צעדי-

רש''י ואני- before I put it on my heart that everything that ה' does is for good, I was in such a bad mode in רוחניות that I was closer to leaving than coming.

ר' הירש אשרי- purposeful, directed footsteps. This happens when a person knows "מאין באת ולאן אתה הולך". Here, אסף is saying that like liquid he became affected by outside circumstances and his directed footsteps started getting washed away. He started seeing רשעים who had good and this caused ספיקות in his אמונה.

ג קנאה קנאתי- הרגשתי

רש''י כי קנאתי בהוללים- they confuse their path in life. They make the עיקר into טפל and טפל into the עיקר. The רד''ק says that it’s a ל' הוללות וסכלות. הוללות- looseness, פריקת עול. This is a result of foolishness.

מדרש תנחמא הוללים- means חוללים= corpses. רשעים are murderers.

הוללים- ל' יללה= cry. The רשע inflicts pain on his victim until he cries out in pain and suffering.

ד חרצבות- קשרים
ובריא אולם- הם מתים בריא וחזקים כמו מבצר

דרש אולם- it’s a reference to the אולם of the בהמ''ק. It symbolized חוזק גדול- was forty אמות high and twenty אמות wide.

רש''י כי אין חרצבות למותם- it seems to us that they have no restraints. דרש: It’s a נוטריקון- they’re not חרידין ועצבין from the יום המיתה. We look at it in a superficiallight, but רש''י shows us the true light- they’re not sad or scared to die like ourחכמים were. The גר''א held onto his ציצית before he died because in this world, it is an easy מצוה that you can buy for a few cents, but in the next world you can no longer acquire מצוות. We must chap what we can while we are still here.

ה ועמל- ביגיעת
אנוש- שאר בני אדם
ועם אדם- עם יתר בני אדם
לא ינגעו- הם לא מנוגעים

A person is under the spell of "בזיעת אפיך..."- it’s a toil. A רשע gets his פרנסה so easily and it’s not fair. Everyone suffers from illness and pain, but they don’t.

אונקלוס During the course of their life, they’re robbed of:
1. תורה
2. יסורים- they cleanse a person.
You see this as good, but really you’re misinterpreting it.

ו לכן- בגלל שלומ
ענקתמו גאוה- הגוה מסבבת צארו

The Steipler says that גאוה is the יסוד of all ספקות in אמונה.

רשעים are so conceited that גאוה spreads all over them and it rests on their neck like a necklace. "ותלכנה נטויות גרון"- their hole posture expresses their גאוה.

In אגרת הרמב''ם, the רמב''ם says, "כל דבריך יהיו בנחת... ראך כפוף עניך יביטו למטה לארץ ןלבך למעלה ואל תביט אדם בדברך עמו וכל אדם יהי' גדול ממך בעיניך"

יעטף- הוא מכסה את עצמו במסתר
שית- לשים את עצמו על בני אדם- לארוב על אנשים
חמס- לגזול מהם
למו- לקח לעצמו

מאירי שיס- יסוד. The wicked man wraps the foundations of his life on violence. His whole יסוד is רשעות and חמס.

ז יצא- בולטות
מחלב- מרוב שומן
עינמו- עיניהם של הרשע
עברו- עלתה הצלחתם
משכוות לבב- יותר מעל כל דמיונות לבם

ח meltימוקו- ימסו לבם של בני אדם בפחד-
ברע- ברשעות
עושק- על גזל
ממרום ידבר- 1) בגאווה הם מדברים 2) כנגד ה' היושב במרומים הם מדברים

רש''י ממרום ידברו-
1. –פרעה"מי ה' אשר אשמע בקולו", "יאור לי ואני עשיתי".
2. סנחרב- he was conquering all the countries. When he came close to ירושלים he said, "מי בכל אלהי הארצות האלה אר הצילו את ארצם מידי כי יציל ה' את ירושלים מידי".
3. נ''נ- "אעלה על במתי עב אדמה לעליון"- I’ll ascend to a high cloud and then I’ll be compared to ה', who sits on high.
4. חירם- "אל אני"- I am a god.

ט שתו בשמים פיהם- שמו את פיהם כנגד ה' היושב במים
פיהם- לשונם
ולשונם- והם הרשעים ופיהם
תהלך בארץ- הולכים כאן בתחתונים ואינם יודעים על מעשה העליונים ומעזים פנים לדבר על העליונים

גמרא This פסוק is an example of the way of the מספרי ל''ה. In this פסוק, we see the cause- "ולשונם תהלך בארץ", and the affect- "שתו בשמים פיהם". The מספר ל''ה is speaking about the כשרי הארץ and this causes that he’ll speak against ה', Who’s in the שמים.

רמב''ם A לץ= רשע.
1. They talk empty, hollow talk. שלמה המלך tells us that you can tell a fool- "קול כסיל ברוב דברים".
2. Start talking negatively about צדיקים and חכמים.
3. They start to slander נביאים.
4. They hit rock bottom- they’re כופר בעיקר.
The שיחת הרשעים is דברי ביטול- they gather together in street corners and gatherings of empty people. They gather in bars and talk empty talk. But the conversations of כשרי ישראל are conversations of טוחן.

י לכן- בגלל צלחת הרשעים
ישוב- כאילו אתה ה' השיב
עמו- חלק מעמו= קטני אמונה
הלם- פה

His complaints have now reached a crescendo and he will soon reach a point of despair. He’s accusing ה'- he was almost כופר בעיקר. When a person is lonely, he becomes irrational. He said that because of ה'’s crookedness, He’s turning the קטני אמונה away- they want to be רשעים so that they’ll get good.

ומי מלא- והתורה שהיתה לפני כן כמים של פלג מלא
trickling - ימצו- מים מצוצית

Before their ספק, this חלק of קטני אמונה viewed תורה as a דבר של כבוד and now they view it as a דבר של זלזול.

למו- להם

יא This is what איוב meant when he said that this leads to כפירה גמורה.

איכה ידע קל- איך יכול להיות שה' יודע מעשי בני אדם
ויש דעה בעליון- יכול להיות דעת בה' יושב עליון

רד''ק He questions אמיתת התורה- it says in the תורה, "כל דרכיו אמת" and this is a gross injustice.

יב הנה אלא רשעים- הנה אלו בני אדם הולכים ברשעות
ושלוי עולם- הם חיים בשלוה תמידית

מלבי''ם There is a difference between שלום and שלוה- שלום is peace from the outside world and שלוה is inner contentment.

השגו- הגדילו
חיל- עשרם

חז''ל said that it seems that the more they grow in their wicked ways, the richer they get.

יג אך ריק- אך לחינם
זכיתי- טהרתי
לבבי- מחשבתי
וארחץ- ולחינם רחצתי
בנקיון כפי- בנקיות ידי

For no reason, I was עוסק in תשובה in מחשבה and מעשה.

יד ואהי- והייתי
נגוע- מנגע
כל היום- כל הזמן
ותוכחתי- ונתיסרתי
לבקרים- מידי כל בוקר מחדש

The result of תשובה- I got צער and יסורים every day.
טו Speaks על כל לבו and to every מנהיג of every דור.

אם- אילו
אמרתי- החלטתי
אספרה- לספר ברבים
כמו- בספקות כמו שהם
הנה- דור בניך- 1) דורות העתידים 2) המאמינים בך
בגדתי- היו בוגדים בך

It’s teaching us the great danger of listening to ספיקות in אמונה. It has such far reaching effects for those who believe in you or it effects future generations. חז''ל tell us that we must also be sure to watch our eyes from such things.

טז ואחשבה- וחשבתי בשכלי
לדעת- להבין
זאת- צדיק ורע לו רשע וטוב לו
wrongdoing and injusticeעמל- 1) יגיעה רבה לחינם 2) עולה-
בעיני- לפי השגתי

His ספק remained intact when he invested thought ע''פ שכל.

יז עד אבוא אל מקדשי קל- עד שבאתי למקום המקדש לכהנים וחכמים הלומדים את התורה

He was put onto the right track because he tapped into דעת תורה. When we have a ספק, we too must tap into דעת תורה.

אבינה לאחריתם- הבנתי לאחרים הרשעים

רשע וטוב לו is a temporary thing and it leads to evil.

מקדשי קל- the מקדש in my heart. The כוזרי says that every person is a מקדש מעט- his heart is the ארון, his lungs are the כרובים and the air that we breathe is the אש הקודש.

יח אך- בא למעט טוב הרשע
in slippery slopeבחלקות- במדרון חלק-
תשית- תשים
למו- אותו= רשע

The מציאות of the רשע’s טוב- he’s placed on a smooth track and he plummets.

הפלתם- להפילם
bewildermentלמשואות- חשך הצרות- 1) גיהנום 2) שואה- חורבן 3) ישתאה-

Everyone who looks at them, even a person with a ספק in אמונה will be bewildered by the change of events:
1. He will have all good in this world, but bad in עוה''ב.
2. In עוה''ז, his wheel of fortune will turn for the bad.
3. He’ll have intense good, but his children will have intense bad.

יט אך היו לשמה- איך נהפכו לשממה
כרגע- כהרף עין
ספו- סוף
תמו- כלו, נגמרו
מן בלהות- מבהלה

כ כחלום- כמו חלום

1. מהקיץ- מאין קץ- כשינה שאין לה קץ
בעיר- ירושלים
צלמם- דמותם
תבזה- שמת לבזיון

He’s speaking from רוח הקודש about סנחרב- he was the epitome of רשע וטוב לו. He was out to capture the whole world, and all that he had left was ירושלים. He and his army were camping outside and they had sweet dreams of victory. In the middle of the night, "ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור"- caused a fire that burnt all of the soldiers. Only סנחרב remained. The dream stopped in mid-air- it went from good directly to bad.

2. מהקיץ- בשעת הקיצה
בעיר- בהעיר את המתים
צלמם- את הדמות של הרשעים
תבזה- תשים לבזיון

Maybe the רשע will have good in this world, but by תחית המתים everyone will get up. "אלה לחיי עולם ואלה לחרפות ולדראון עולם"- the צדיקים will have good, but the רשעים will be bopped back down and they will be humiliated forever- their good doesn’t last forever.

2 comments:

Anonymous said...

once again your a lifesaver,chumi!

Anonymous said...

Thanx a ton chumi- you are really a doll!!