If anyone wants clearer notes, feel free to email me @ chumieller@optonline.net. הצלחה רבה!! :)

Monday, November 8, 2010

תהילים- לב

The גמרא says that דוד was "מקים עולה של תשובה"- he lifted the burden of תשובה. How? He taught us that תשובה is קרובה מאד. It says in פרשת נצבים, "כי קרוב עליך הדבר". The רמב''ן says that it’s talking about תשובה. Our חכמים tell us that "אין דבר עומד בפני התשובה".

תשובה= repentance-
1. To grieve for sins committed.
2. To feel extreme regret for what one has forgotten.
When was the last time we felt any of these feelings when we did something wrong? We can’t do proper תשובה until we feel these הרגשות.

גר''א This מזמור was established to be the שיר של יום of יו''כ because it’s the day that is the pinnacle of סליחה and מחילה. In נוסח אשכנז, this is the שיר של יום of שבת שובה.

This מזמור was written by דוד.

רש''י א לדוד משכיל- when it uses the לשון of משכיל, it means that it was given over to a מתורגמן to explain it.

מ''ד משכיל- the שרש of שכל. דוד was נותן כל to ב''י about תשובה.

רד''ק משכיל- it means a musical instrument. "כהנים לעבודתם ולויים לשירם ולזמרם"- the כהנים would to their עבודה and the לויים would sing שירה. It had two parts:
1. שירות ותשבחות
2. ניגון- instruments. Every song was sung with a different instrument. Each instrument had a specific sound.
Music has the power to be מעורר the נפש and the שכלso they played it in the בית המקדש because it caused דביקות בה'.

גמרא פסחים Whenever it says משכיל, it means that דוד was enlightened through רוח הקודש.

In this פסוק, דוד praises the כח of תשובה. ה' created תשובה before He created the world. Why?
1. Because the world can’t exist without תשובה.
2. רמח''ל- תשובה is למעלה מחוקי הטבע. עקרת הרצון כעקרת המעשה – by doing תשובה, the עבירה is wiped out.

א אשרי- ברוך הוא האדם שחזר בתשובה שלמה
נשוי פשע- שהקב''ה מוחל את כל פשעו
כסוי חטאה- הקב''ה מוחל חטא שלו

A פשע is the worst type of עבירה because it’s done להכעיס. A חטא is בשוגג.

מלבי''ם If a person doesn’t take responsibility and covers up his שגגה, it upgrades into a פשע. However, when the person does תשובה, ה' is מוחל.

ב לא יחשב ה' לא עון- ל' חשבון- הקב''ה אפילו אינה מעלה בחשבונו העבירה שהוא עושה
ואין ברוחו רמי'- שאין בדעתו שום מחשבות מרמה כנגד ה'

ה' doesn’t even put the עבירה in his חשבון . Why not? "ואין ברוחו רמי'".

Anעון is a חטא במזיד.

רש''י ולא יחשב ה' לא עון- he has such a definite עזיבת החטא that he has no interest in going back to his חטא- he and the עבירה are eternally severed. He doesn’t even get it as a speck to ruing his ספר הזכרונות. (vomit-(קיאו

מ''ד ואין ברוחו רמי'- there are some people who do good things and do תשובה only in front of other people- this is רמי'. We’re not talking about someone like this- he does תשובה with a לב שלם.

מלבי''ם There’s a מחלוקת in חז''ל: Who’s on a greater level- a בעל תשובה or צדיקים? We know that "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד". However, the מלבי''ם uses this פסוק to say that a צדיק is greater- blessed is the person who never thought bad thoughts and his דעת is שלם עם ה'. How did he do this? By always eradicating any רמי'.

ג החרשתי- כאשר שתקתי
they’ve rottedבלו- נרקבו-

He’s talking about how he felt before he did תשובה- he felt numb.

cry from the מעמקיםשאגתי- בצעקתי מתוך אנחה-
כל היום- כל הזמן

He was all encompassed with worry.

Why was דוד quiet?

רש''י כי החרשתי - he was quiet. He didn’t say ודוי, he was upset about it instead. He worried until it led to חולי הגוף.

מ''ד כי החרשתי - he was quiet מתוך התבוננות over all of his חטאים and he worried instead.

ר' חיים ולזין One עבירה causes a תקלה that is greater than the חורבן of טיטוס and נ''נ.

"דאגה בלב איש ישחנה ודר טוב ישמחנה" (משלי יב:כה)- worry weighs down a person’s heart. It’s good to find שמחה in the midst of worry.

גמרא סוטה How does one handle worry to find the דבר טוב?
1. Speak to his own heart.
2. Speak to a mentor.

ד כי יומם לילה- כל עת
תכבד עלי ידך- מידך הכבדה של עונש המגיע עלי
נהפך- נהפכה
my vitality לשדי- לחלוחית שבי-
בחרבני קיץ- ליובש החום

You must add the word "דאגתי" before the word "תכבד".

What was דוד worried about? מלבי''ם- maybe the עונשים that he had weren’t enough and he will come to the עולם האמת still dirty from his חטא.

ה Now, he is telling us what to do.

חטאתי- החטא שלי
אודיעך- אתודה לפניך
ועוני- המזדים
לא כסיתי- לא אסתיר אותם ממך
אמרתי- חשבתי
אודה- אתודה
עלי- על
פשעי- העבירות מתוך להכעיס למרוד נגד ה'
ואתה- ה'
נשאת- תשא- תמחול

"נשאת" is said in ל' עבר because he had tremendous belief in the כוח התשובה.

עון חטאתי- he expressing רוב עונותיו, therefore he uses a כפה ל'.

בית הלוי It says in פסוק ה- "ועוני לא כסיתי". In פסוק א it says "כסוי חטאה". In life, which way should a person go- should he talk about his עבירה or should he cover it up?The reason for a person’s existence is to be מרבה כבוד שמים through our every action and reaction. If a person is in a difficult situation and he is anאדם ישר, he should discuss with those who are close to him what he feels the טעם for the עונש is and what חטאים he has on his hands because by doing so, he’ll be מרבה כבוד שמים. If no one knows about the עונש, he shouldn’t talk about it. It should be a הנהגה of כסוי חטאה because when he tells people what he did, they will become desensitized (like עמלק, that they cooled off the bathtub for other nations to fight against ב''י). By doing this, he too will be מקדש ש''ש.

ו על זאת- לכן (רד''ק)
חסיד- אדם ישר
אליך- לך ה'
לעת- לזמן
מצא- 1) שאתה ה' מצוי 2) שלב האדם מצוי
לשטף- מבול
מים רבים- מים של פורענות- 1) עונש רב 2) שונאים רבים

רד''ק על זאת- because of this. Because You answered my תפילה and therefore I accomplished תשובה, people will do the same and when they need to do תשובה, they will daven also. A person doesn’t achieve תשובה on his own. He must daven to ה' for ס''ד.

רש''י לעת מצוא- when ה' is מצוי.

אבן עזרא לעת מצוא- when ה' is close- א' אלול through יו''כ. But we know that ה' is really always close- "קרוב ה' לכל קוראיו...".

רש''י לעת מצוא- when ה' is accessible.

מ''ד לעת מצוא- when a person finds himself in a sincere mode.

The second תפילה that דוד said and taught the עם- ה' shouldn’t heap עונש onto a person because it will crush him. It says in פרשת האזינו, "הצור תמים פעלו". רש''י says on these words that when ה' brings strong עונש on a person, he does it with perfection that the person will be able to withstand it.

רד''ק Why is a חסיד a candidate for a שטף of עונש and why does he have to daven for it- he’s an אדם ישר who constantly davening and doing תשובה? It’s talking about a world catastrophe. He should daven that if there is a world catastrophe, it shouldn’t affect him.

ז This is the third תפילה:

אתה סתר לי- אתה ה' המקלט בשבילי

מ''ד אתה סתר לי- sometimes, a צרה destroys a person spiritually and then physically. We must daven that when we have a צרה, only ה' can get you through it.

מצור- מן האויב
תצריני- תשמרני
רני- רינה, שירה
פלט- של הצלה
encircles/ surrounds meתסובבני- יקפוני-
סלה- לעולם

מ''ד רני- I constantly encircle myself with a שירה של הצלחה. Anעונש comes, then goes, then comes and goes. When it finally leaves me, I must sing a song of refuge.

A Yid must daven when ה' gives him a צרה that he should be able to get through it. When it goes away, sing a שירה of הצלחה. When does the צרה leave? When you are מקבל it.

משל- a boy’s father hits him and the boy runs to seek comfort in his father’s arms. נמשל- we must realize that עונש comes from someone who loves us- "את אשר יאהב יוכיח". ר' שלמה אבן גבירול says, "אם תפקיד עוני אברח ממך עליך".

ח דוד encourages the עם.

אשכילך- אלמדך שכל
ואורך- ואדריכך
בדרך זו= דרך של תשובה
איעצה- אתן לך עצה
עיני- כפי משראו עוני תנסיון חיי

רש''י איעצה- winking of the eye. דוד says that he’ll guide ב''י with any possible and necessary needs- "בכל אמצעי הנדרש". Sometimes, רמיזה is better than words. But דוד will use whatever it takes- words or רמיזה to guide ב''י.

ט אל תהיו- על תתנהגו
muleכפרד-
אין הבין- שהם חרי בינה

מ''ד כסוס כפרד- they clogged their spiritual arteries so that they can no longer absorb, like an animal- reached the level of a סוס and פרד.

במתג- במחסום
bridleורסן- ברצועות-
2) פיוadornmentעדיו- 1) קשטו-
לבלום- לסגור
בל- שלא
קרוב- יתקרב
to bite you -אליך- לנשך

מ''ד במסג ורסן- when he’s adorned, he must close his mouth so as not to bite. You are clamping him, but it’s for his good. If he would be a hazard, he’ll be shot. An animal can’t discern between good and bad for himself because he has no דעת or הבחנה- "אם דעת אין הבדלה מנין?". We shouldn’t be like this- when we get יסורים, we should recognize that it’s for our good and not reject them. Why are they good? "יסורים ממרקים עונותיהם של אדם".

רש''י אל תהיו כסוס כפרד- when you clamp his mouth, he thinks that you are feeding him- it’s רעה but the animal thinks that it’s good. When you scrape and scratch his fur to groom him, he thinks that it’s bad, but really it’s good. Before grooming him, you must make sure that he is muzzled so that he doesn’t bite you.

מלבי''ם According to nature, you can’t have two opposites at once- you either have dark or light. There is one יוצא מן הכלל- אדם. Man is a wonder because he has a נפש הבהמי and נפש הרוחני. These are two opposites, but together they make a man. A person’s obligation in this world is to make his נפש רוחני override his נפש הבהמי. The סוס is a משל to the נפש הבהמי and the rider is a משל to the נפש הרוחני- the rider controls the animal. But if the horse overthrows the rider, it needs יסורים to restrain it so that it won’t hurt the rider. So to, if a person’s יצה''ר takes over him, ה' gives him יסורים to cap his נפש הבהמי so that it won’t overtake him and kill him.

י מכאובים- כואבים
לרשע- המתנהג ברשעות
יסובבנו- יקיפנו

מ''ד רבים- Why? A רשע who rejects will get many כואבים, but someone who’s a בוטח בה' and realizes that they’re really good for him, חסד יסובבנו. What’s the חסד? They’ll go away and he’ll be נקי.

ח''ח An אתנחתא signifies a pause- there is one after בה'. If you read it like this, רשעים and בוטחים בה' both get כואבים- life wasn’t meant to be so easy. There’s a lot of suffering for both of them, but it’s all in the perspective. The בוטח בה' is מבין דעת and realizes that יסורים are really "חסד יסובבנו". משל- pills used to be made with a bitter taste, but now they are sugar coated. נמשל- the רשע keeps getting a bad taste because he rejects the יסורים. For the בוטח בה' though, the יסורים taste sweet because he recognizes that they are for his good.

רד''ק רבים- the רשע puts his בטחון in his wealth and he doesn’t even look at ה'. He doesn’t have דעת, בינה or הבחנה. There’s no one who can save him because he places his trust in his money. But a person who leans on ה', חסד יסובבנו and his יסורים will be removed.

בטחון- unequivocal reliance on ה'. דוד says, "כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי"- just like an infant is totally reliant on its mother, so to someone whose נפש is totally בוטח upon ה'- he must do his השתדלות, but he knows that ה' will take care of him.

ר' חיים "פשוט מאד כשיהודי מאמין ובוטח בה' בענין מסוים אכן לא יאונה לו רע באותו ענין"- it’s very simple: when you trust and believe in ה' in a specific ענין, he doesn’t receive bad in that area. If something bad happens in that area, you no that it’s not really bad.

יא שמחו- תשמחו
וגילו- ועלזו
והרנינו- והשמיעו קול רינה
those that live with straightness ישרי לב-

רד''ק שמחו- Reasons for שמחה, רינה and גילה:
1. בטחון בה'- when a Yid lives with בטחון, he becomes a כלי קבול of ה'’s חסד and טובה, but only if you’re happy.
2. When a Yid lives with בטחון, his נפש is מקבל סיפוק רוחני which is the root of שמחה.

מלבי''ם Who’s on a greater מדרגה- a צדיק or ישרי לב? צדיקים do very righteous מעשים, but ישרי לב were victorious over their יצר so that their לב, שכל and יצר are harmonious in the same דרך.

No comments: